نگاهی دقیق‌تر به تاریخ ادبیات

سؤالات درس ادبیات، 4 دسته‌ی کلی را در بر می‌گیرد. تاریخ ادبیات، قرابت‌های معنایی، معنای کلمات و املا و آرایه‌های ادبی. در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا نگاه متفاوتی به مبحث تاریخ ادبیات داشته باشیم.

 از 25 سؤال زبان و ادبیات فارسی، حدود 3 الی 4 سؤال مربوط به بخش تاریخ ادبیات است. در این قسمت، تفکیک آثار نویسندگان در ذهن و به یاد سپردن نکات مربوط به آن بسیار مهم است. این نکات گاهی در بخش انتهایی کتاب ادبیات قرار دارند و باید هشیار باشید که آن‌ها را از دست ندهید.

یکی از اشتباهات متداول در این بخش این است که بسیاری از دانش‌آموزان چند روز قبل از آزمون برای حفظ این آثار اقدام می‌کنند و این باعث می‌شود که در کوتاه‌مدت (آزمون‌های عادی) نتیجه گرفته و این‌گونه تصور کنند که عملکرد درستی داشته‌اند. در حالی که در بلندمدت (آزمون‌های جامع) با توجه به بالا رفتن حجم این‌گونه مطالب و نسپردن این آثار به شیوه‌ای درست به حافظه‌ی بلندمدت، قادر به پاسخ دادن به سؤالات مربوط در آزمون‌های جامع نیستند. این را در نظر داشته باشید که هدف، دریافت مطالب در کوتاه‌مدت و مهم‌تر از آن انتقال این مطالب به حافظه‌ی بلندمدت است.

یکی از راه‌های به خاطر سپردن آثار، ساخت داستان کوتاه از آن‌هاست. راه دیگر کدسازی است. مثلاً به آثار خواجه عبدالله انصاری دقت کنید:

زادالعارفین، نصایح، مناجات‌نامه، کنزالسالکین، الهی‌نامه، رساله‌ی دل و جان. اگر حرف اول این آثار را به هم وصل کنیم، کلمه‌ی "زن مکار" به دست می‌آید. این یک کد برای شماست. آیا کد دیگری می‌توانید با این آثار بسازید؟

حفظ کردن هر مطلب، 3 مرحله دارد. ابتدا خواندن روزنامه‌وار، سپس محک زدن خود و به زبان آوردن هر آن‌چه به یادتان می‌آید و خط کشیدن زیر قسمت‌هایی که یادتان نبوده است. درنهایت با بازنگری مجدد و تکرار این کار اگر این بار یادتان نبود دورش را خط بکشید.

این کار را برای بخش تاریخ ادبیات نیز می‌توانید امتحان کنید. حداقل یک بار در هفته و به مدت مورد نیاز.

منبع:قلم چی