رشته روانشناسی بالینی از نگاه یک کارشناس

فرصت‌های شغلی رشته‌ی روانشناسی بالینی

1-روانشناس بالینی می‌تواند پس از احراز شرایط لازم (ازجمله 800 ساعت کارآموزی در مراکز دارای مجوز رسمی، تاییدیه از اساتید رشته و ...) و دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی، اقدام به تأسیس کلینیک مشاوره بنماید.

2-به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی- شهرداری- نیروی انتظامی- سازمان زندان ها- کانون اصلاح و تربیت و ... در قسمت مربوطه جذب به کار شود.

3-در واحدهای کوچک دانشگاه آزاد و یا دوره های فراگیر و یا مؤسسات آموزش عالی آزاد به عنوان مدرس فعالیت کند.

4-در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه جذب به کار شود.

5-با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس مهد کودک نماید

6-با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس سرای سالمندان نماید.

. 7-در کلینیک های درمان اعتیاد به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند

8- در کلینیک های مشاوره ای به کارهای درمانی بپردازد.

9-با روانپزشکان در کلینیک های خصوصی ایشان همکاری کند. (البته روانپزشکان مایل به همکاری با کارشناسان ارشد در گرایش های بالینی و خانواده درمانی هستند.)

10- در کلینیک های مشاوره و روان درمانی کودک به کارهای درمانی مثل بازی درمانی و ... بپردازد (در این مراکز تاکید بیشتر روی کارشناسان ارشد با گرایش بالینی کودک و نوجوان و بالینی است.)

شایان ذکر است که اشتغال در این مراکز مستلزم تحصیل در گرایش روانشناسی بالینی است و دارا بودن مدرک کارشناسی این گرایش کافی است.

تعداد واحد‌های درسی در مقطع کارشناسی

دانشجویان رشته روان‌شناسی موظف به گذراندن ۷۲ واحد دروس پایه، ۳۶ واحد دروس تخصصی، ۱۰ واحد دروس اختیاری و ۲۰ واحد دروس عمومی هستند که در کل ۱۳۸ واحد را تشکیل می‌دهد؛ برای این تعداد واحد، ۶۸ درس اختصاص یافت.

 

ویژگیها و توانمندی‌های لازم برای موفقیت در رشته روانشناسی

 

دانشجویی که بخواهد در رشته روانشناسی پیشرفت کند باید در درجه اول ریاضی خوبی داشته و به خصوص در آمار قوی باشد . چون آمار یکی از سنگ بناهای روانشناسی است . و در درجه دوم ، دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف خود و جامعه خود دید عمیقی داشته‌باشد تا بتواند ظرافتهای رفتاری افراد را درک کرده و در نهایت به ویژگیهای روانی افراد پی ببرد.

اگر شما از رشته‌ی تجربی وارد رشته روانشناسی می‌شوید، درس‌های مهم  برای قبولی در این رشته دارای ضرایب زیر است:

ریاضی

زیست شناسی

فیزیک

شیمی

2

4

2

3

منبع:قلم چی

 پریناز طریقی، دانشجوی روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران